faaocA3-v4
Conclusions – Espai Diàlegs 24/04/2017

Aquest document conté de manera telegràfica el resum algunes idees expressades pels participants en els «Diàlegs» celebrats al Convent de Sant Agustí de Barcelona el dimecres, 24 de maig de 2017 i organitzats per la FAAOC i Barcelona Activa.
ma20

Reglament: crear un protocol d’organització i participació en fires-mercat de artesania de Catalunya

• Avalat pel CCAM

• Amb compromís real de la FAAOC

• Participació 100% professional (carnet professional d’artesà, pagament d’autònoms, Alta Agència tributària…)

• Qui l’ha de fer? FAAOC i associacions? Artesans?

• El criteri d’accés l’han de tenir persones que tenen capacitat per discriminar quin és el material que s’ajusta més a les accions de la fira

• Documentar el producte (fotos, vídeos, mostres físiques)

ma20

Tenir una estratègia de màrqueting/venda per posicionar l’artesania en un marc de qualitat, prestigi i d’identitat cultural

• Tenir una marca col·lectiva pública gestionada per la CCAM

– Tenir un reglament d’ús de la marca

– D’ús voluntari per part dels artesans

• Necessitem una acció de màrqueting col·lectiva

– Logo, segell, adhesius, precinte, bosses

– Campanya de difusió de la marca

– Tenir algú responsable de la gestió de la marca (necessitat de fer un treball continu, comunicar als ajuntaments i als organitzadors…)

– Promocionar la imatge de la fira artesana

• Definir conceptes per tenir un vocabulari comú

• El nom “Fira Mercat d’Artesania” ens convé

• De vegades, el concepte d’artesania està degradat

-Volem que s’associï a: producte de país, emprenedoria, qualitat, petita empresa, domini de l’ofici, proximitat

– Necessitat que no es confongui l’artesania amb les manualitats

• Les associacions haurien de tenir un branding

ma20

Fer canvis

• Condicions de la fira

– Tenir una infraestructura de fira que sigui homogènia estèticament

– “The CRAFTROOM” no s’adapta a les nostres necessitats

– Distingir el sector artesà (en cas que hi estigui representat) dins d’una fira multisectorial

• Artesans (autocrítica)
– Tenir una marca pròpia per estar en la memòria de la gent

– Els artesans hem de comprendre el concepte de màrqueting i sentir-ho com a necessitat involucrar-se fent propostes a l’administració

ma20

Crear noves fires

• Experiències dels artesans:

– L’ajuntament no sap el que està rebent

– Els artesans no estan ben atesos

– L’organisme públic que no compleix la seva funció. Hauria de resoldre aquestes problemàtiques (acreditació, reconeixement de l’artesania…)

• De les institucions, volem…

– Que estiguin darrere nostre

– Que es prenguin decisions polítiques (no de “Via pública”)

– Tenir suport ferm i clar de CCAM

– L’ajuntament ha de deixar-se assessorar quan munta una fira

• Estudiar un sistema de mini fires “clau en mà” (organitzades) que s’ofereixen als ajuntaments en tota Catalunya

ma20

Crear un nou model de fires-mercat d’artesania atractives per als ajuntaments

• Propostes:

– Organitzar nosaltres les fires

– Tenim la percepció que la normativa és tan complexa que serveix com a excusa per rebutjar propostes sectorials

– Demanem que ens informin de qualsevol afectació que tingui repercussió sobre el sector

• Propostes d’activitats paral·leles:

– Fer xerrades a escoles, en locals del municipi

– Duran: dins de l’estand, fer una projecció, suport audiovisual

– Abans o després: realitzar activitats remunerades o subvencionades? Si és promoció, és gratuït. Les altres activitats són remunerades. Però no com a principal ingrés de l’artesà professional

ma20

Posar en valor les fires-mercat d’artesania i convèncer als municipis d’implantar-les i/o mantenir-les donant un suport actiu

• Arguments:

– El producte artesà és part de la cultura del país, necessita suport

– Dóna ocupació a moltes persones emprenedores

• Institució:

– Dirigir-se al regidor

– Hauríem d’estar més vinculats amb el Departament de Cultura

– Fer un estudi de les fires que hi ha al carrer (saber quantes fires, quantes persones participen, qui són els artesans)
-Participar de forma col.lectiva a fires d’Espanya i Europa

• Problemes:

– Falta d’informació
– Desconeixement d’oportunitats de negoci (fora de Catalunya, Europa)

• Propostes:
-Tenir assessorament i ajuda tècnica per preparar al sector abans de participar en les fires fora de Catalunya

-Promoure un pla per organitzar visites a aquestes fires

-Fer un diagnòstic del potencial dels productes per enfocar-los a les fires més adequades

– Crear una base de dades sobre fires a Espanya i Europa (fotos, estands)

– Pensar que hi ha opcions d’assessorament en la Cambra de Comerç, Acció, ICEX

– Falta una estructura organitzativa per gestionar els interessos sectorials

–  Tenir una gestió professionalitzada per defensar aquests interessos ja sigui del propi sector o de la Generalitat

– com canalitzar aquestes oportunitats que hi ha fora?

—> tenir una gestió professionalitzada per defensar aquests interessos

ma20

Pop-ups, Markets: noves tendències del consum selectiu

• Anàlisi de l’experiència (el valor afegit que té):

– La selecció té criteris diferents als d’artesania com a sector

– Està organitzat per empreses privades

—> Escullen els productes de disseny i d’artesania

—> Busquen l’exclusivitat

—> Busquen la personalització

—> Cada producte està escenificat

—> Busquen el quilòmetre 0

—> Combinen la venda amb la gastronomia i el lúdic

– Zones d’alt potencial adquisitiu (urbà, zona vacacional)

– El preu del producte no es qüestiona

– Feed back dels clients positiu

—> Repercussions en les vendes online

—> Més visites en xarxes socials (instagram)

—> Més contactes reals després

• Defectes d’aquest tipus d’esdeveniments:

– Els organitzadors han de reconduir el seu projecte

—> Recordant qui són els seus clients reals

—> No generar preu exagerat de participació

• Propostes:

– L’administració podria contactar amb organitzadors d’èxit

– Que tots els organitzadors anunciïn a tots els expositors a la web per endavant

– Ens agradaria tenir espais més adaptats als productes

– Fer-los veure que la comunitat artesana pot cobrir àmpliament les necessitats d’exposició

Aquestes aportacions manifesten les opinions i aportacions dels participants a «Diàlegs». La directiva de la FAAOC analitzarà aquest document amb l’objectiu de definir les estratègies a seguir per la millora del sector artesà.